اسکنری بسیار کوچک برای تشخیص زود هنگام آّب سیاه و رتینوپاتی دیابتی

9 ژوئن 2016- یک اسکنردستی، بی سیم و بسیار کوچک (به اندازه ی یک سکه ) با استفاده از تکنولوژی جدید فوتونیک قادر به تشخیص زود هنگام گلوکوم (آب سیاه) و رتینوپاتی دیابتی خواهد بود.

یک گروه از دانشمندان اروپایی در حال کار بر روی یک اسکنر شبکیه ی کوچک ارزان قیمت و کوچک هستند که هدف آن تشخیص زود هنگام بیماریهای شبکیه در سراسر جهان است(علت اصلی نابینایی).

چیپOCTانقلابی را در تشخیص بیماریهای شبکیه ایجاد خواهد کرد و از میلیونها مورد نابینایی  جلوگیری خواهد نمود. رتینوپاتی دیابتی اصلی ترین علت منجر به نابینایی است، 200 میلیون مورد در سراسر جهان و 60 میلیون نفر در اروپا به این بیماری مبتلا هستند. با افزایش سن جمعیت و امید به زندگی، تعداد مبتلایان به دیابت و تعداد موارد قابل پیشگیری نابینایی افزایش یافته است.

شبکیه لایه ای به ضخامت 0.25میلی متر است که از 10 لایه تشکیل شده است و دسترسی به آن به دلیل قرار گرفتن در پشت چشم مشکل است. روش OCTیا (Optical Coherence Tomography)یک روش اثبات شده برای تشخیص بیماریهای مرتبط با چشم است.

 پرفسور Drexlerاستاد فیزیک پزشکی و رئیس مرکز فیزیک پزشکی و مهندسی پزشکی در دانشگاه  علوم پزشکی وین و مدیر پروژه ی OCTChipمی گوید: تکنولوژی OCTدارای محدودیت هایی است دستگاه آن بسیار بزرگ(در اندازه های رومیزی) و دارای قیمت بالایی است و قیمت هر واحد آن در اروپا برابر با 100 هزار یورو می باشد. این تکنولوژی قادر به تشخیص اختلالات بینایی است اما درحال حاضر دستگاه های کوچکتر و بصرفه تر آن که قابل استفاده در خارج از بیمارستان یا مطب های خصوصی باشد، وجود ندارد.

هدف اصلی پروژه ی OCTChipساختن دستگاهی در سایز یک سکه ی یک سنتی است، این دستگاه  دارای هزینه ی کمی است و هزینه ی تعمیر و نگهداری ندارد. از آنجائیکه بیماریهای شبکیه مانند رتینوپاتی دیابتی و گلوکوم و سایر بیماریهای شبکیه علت اصلی نابینایی هستند با غربالگری از طریق اسکنر جدید OCTمی توان از میلیونها نابینایی جلوگیری کرد.

پرفسور Drexlerمی گوید: استفاده ی گسترده از اسکنر کوچک OCTChipتجسم و بررسی شبکیه  را ممکن کرده و می تواند به تشخیص بهتر، سریعتر و ارزانتر بیماریهای شبکیه منجر شود.

پتانسیل دراز مدت استفاده از OCTChipبسیار هیجان انگیز است: یک اسکنر جمع و جور و بدون سیم که از طریق بلوتوث می تواند با موبایل یا تبلت ارتباط برقرار کند. مراقبت های بهداشتی را در کشورهای جهان سوم از راه دور امکان پذیر خواهد کرد.

این تکنیک تصویربرداری کوچک که احتمالاً اندازه ی آن به اندازه ی یک کپسول کوچک خواهد بود و می تواند با یک باتری کار کند برای تشخیص گوارش در آینده بکار خواهد رفت.

اعتقاد براین است که اسکنر OCTChipمی تواند بصورت کاربر پسند ساخته شود بطوریکه فرد بتواند بیماریهای چشمی خود را تشخیص دهد. پرفسور Drexlerمی گوید: شاید در آینده این تکنولوژی در سوپر مارکت ها برای استفاده ی افراد قابل عرضه باشد. محققان امیدوارند اولین نمونه از این اسکنر را در پایان سال 2017 تولید و عرضه ی تجاری آن تا سال 2020 آغاز کنند.

منبع:www.medicalnewstoday.com/releases/310854.php